Hos kiropraktoren

Konsultasjon hos kiropraktor

Kiropraktoren vil igjennom  samtale og klinisk undersøkelse av muskler, ledd og nerver vurdere om ditt problem krever ytterligere utredning ved spesialisthelsetjeneste, eller om problemet skal behandles konservativt, med kiropraktikk eller fysoiterapi.

Hvis det er behov for bildediagnostikk kan kiropraktoren henvise deg til røntgen, MR eller ultralydsundersøkelse.

Når det er nødvendig å utrede problemet ytterligere vil kiropraktoren henvise deg til legespesialist i nevrologi, kirurgi eller fysikalsk medisin. Vi kan også hjelpe deg med å forstå undersøkelser du har vært igjennom, og følger oftest pasienten til forløpet er avsluttet.

Kiropraktoren kan sykemelde ved behov, i inntil 12 uker. Din kiropraktor kan skrive helseerklæring, utføre arbeidsplassvurdering eller delta i dialogmøter på arbeidsplassen. Ta kontakt hvis du har spørsmål relatert til dette.

Kiropraktoren kan rekvirere fysioterapi, ved behov for rehabilitering og/eller veiledet trening i kombinasjon med, eller i etterkant, av et behandlingsforløp på klinikken.

Undersøkelsen

Den kliniske undersøkelsen innebærer en observasjon av kroppens bevegelsesmønstre, berøring av muskler og ledd, samt ortopediske og nevrologiske tester for å avdekke sykdom, skade eller trykk på nerver, muskler og ledd. Ved hodepine hos pasienten er det helt vanlig at kiropraktoren måler blodtrykk og utfører tester for det sentrale nervesystem.

Etterfølgende vil kiropraktoren gå igjennom undersøkelsen, og legge en plan tilpasset deg og dine behov.

Behandling

Kiropraktoren behandler smerter i rygg, nakke, kjeve, bekken og hofter, knær, ankler, føtter, skuldre, albuer og håndledd, muskelsmerter, hodepine samt enkelte former for svimmelhet og nervesmerter.

Ved Bamble kiropraktorklinikk tilbyr vi triggerpunktsterapi, manipulasjonsbehandling, dynamisk strekk og MET, tørrnåling, kinesiotaping, tverrfibermassasje og har kompetanse på kjeveproblematikk. Hvilken behandlingsform som er best for ditt problem, vurderes av kiropraktoren.

Kiropraktoren kan også følge opp, kartlegge utvikling og symptomlindre pasienter med akutte skader, skiveprolaps, stabile traumepasienter, reumatologiske lidelser og/eller enkelte kroniske diagnoser. Vi samarbeider med fastlege, fysioterapeut og annet helsepersonell. Ta kontakt for ytterligere spørsmål.

Målet med behandling er alltid å øke livskvalitet og arbeidskapasitet. Ved å opprettholde normal bevegelighet og funksjon i kroppens ledd og muskler, reduseres smerter og du får mer overskudd til andre ting i livet.

Oppfølgning

Etter at du er ferdigbehandlet, eller sendt videre i helsevesenet, vil kiropraktoren følge deg opp dersom du ønsker dette. Dette kan skje ved kontroller i klinikken, over telefon eller skriftlig kommunikasjon, avhengig av hvilket behov den enkelte pasient har. Mange ønsker å gjennomgå undersøkelsessvar og behandlingsalternativer, andre har behov for å diskutere  sin arbeidssituasjon, omskolering eller få en ny faglig, medisinsk vurdering. Vi er her for deg, og hjelper deg videre.